Tilbakeblikk: Hvordan ta Nordlysbilder

Foto: Torstein Rasmussen

Denne artikkelen ble for første gang skrevet i 2015, men kan man si at Nordlys sesongen er i gang igjen. Så vi tar oss friheten til å dele den på nytt igjen. Denne er min fremgangsmåte da jeg tar Nordlysbilder, kom gjerne med dine forslag i kommentarfeltet om du vil dele dine tips.

Her skal jeg komme med noen tips til hvordan man kan ta Nordlysbilder.

Dersom du har speilreflekskamera, lyssterkt objektiv, et godt stativ og varme klær  er du godt igang. Man må regne med og bruke mye tid i friluft og ta veldig mange bilder. Du må regne med å mislykkes mange ganger før man blir skikkelig kjent med utstyr og teknikken.

Man må ha et speilreflekskamera. Ganske enkelt fordi du trenger å sette lukkertiden manuelt. Et kompaktkameraer går sjeldent over 15 sekunder.

Du trenger et Stativ til kameraet. Jo dyrere det er jo bedre er det. Ting være stabilt. Den minste bevegelse på kameraet gjør at du bare  må hive bildet i søppla.

Jo videre linse det er på objektviet – jo mer nordlys får du fotografert. alt fra 10 – 50 mm skal funke, alt etter hvordan motivet er. Jo mer lyssterk linsa er, jo bedre blir bildet.

Fortsetter under bildet:

Foto Torstein Rasmussen
Foto: Torstei Rasmussen Foto: Torstein Rasmussen

Innstilling på kameraet: Velg Manuell modus (M). ISO skal være minst 400 og kan variere opp til 1600. Jo mer ISO – jo mer støy og korning. Så her må man teste og leke seg frem til hva man selv aksepterer. dette er avhenger av nordlysets lysstyrke og om landskapet rundt er opplyst. Blender skal være så åpen som den kommer, objektivet skal være innstilt på manuell fokus.

Lukkertiden kan eksempelvis være 30 sekunder, her må man leke seg litt frem. Bruk snorutløser, har du ikke dette så velg tidsutløser på kameraet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.