Hvordan ta Nordlysbilder

Her skal jeg komme med noen tips til hvordan man kan ta Nordlysbilder.

Dersom du har speilreflekskamera, lyssterkt objektiv, et godt stativ og varme klær  er du godt igang. Man må regne med og bruke mye tid i friluft og ta veldig mange bilder. Du må regne med å mislykkes mange ganger før man blir skikkelig kjent med utstyr og teknikken.

Man må ha et speilreflekskamera. Ganske enkelt fordi du trenger å sette lukkertiden manuelt. Et kompaktkameraer går sjeldent over 15 sekunder.

Du trenger et Stativ til kameraet. Jo dyrere det er jo bedre er det. Ting være stabilt. Den minste bevegelse på kameraet gjør at du bare  må hive bildet i søppla.

Jo videre linse det er på objektviet – jo mer nordlys får du fotografert. alt fra 10 – 50 mm skal funke, alt etter hvordan motivet er. Jo mer lyssterk linsa er, jo bedre blir bildet.

Fortsetter under bildet:

Foto Torstein Rasmussen
Foto: Torstein Rasmussen

Innstilling på kameraet: Velg Manuell modus (M). ISO skal være minst 400 og kan variere opp til 1600. Jo mer ISO – jo mer støy og korning. Så her må man teste og leke seg frem til hva man selv aksepterer. dette er avhenger av nordlysets lysstyrke og om landskapet rundt er opplyst. Blender skal være så åpen som den kommer, objektivet skal være innstilt på manuell fokus.

Lukkertiden kan eksempelvis være 30 sekunder, her må man leke seg litt frem. Bruk snorutløser, har du ikke dette så velg tidsutløser på kameraet.

Foto: Torstein Rasmussen
Foto: Torstein Rasmussen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *